1. خانه
  2. -
  3. کنسروها
  4. -
  5. مراحل تولید کنسرو مواد غذایی

مراحل تولید کنسرو مواد غذایی

دسته - کنسروها
  1. خانه
  2. -
  3. کنسروها
  4. -
  5. مراحل تولید کنسرو مواد غذایی

مراحل تولید کنسرو مواد غذایی

دسته - کنسروها

در دنیای امروزه که تکنولوژی در حال پیشرفت است، کمتر کسی وقت تهیه غذا را دارد. به همین دلیل شرکت‌های متعددی در زمینه تولید انواع کنسروهای آماده فعالیت می‌کنند. این غذاها بدون زحمت و در مدت زمان کوتاهی آماده مصرف هستند و انرژی بالایی دارند. مراحل تولید کنسرو مواد غذایی بسیار مهم بوده و میزان خواص و طعم کنسروجات را تعیین می‌کند. در صورتی که شما علاقه‌مند هستید تا روند تولید انواع کنسروجات را بدانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

خط تولید انواع کنسروجات

در واقع کنسرو کردن به معنای پخت سبزیجات، میوه، فراورده‌های گوشتی و … می‌باشد که به صورت آماده در قوطی‌های کاملاً بهداشتی و استرلیزه قرار می‌گیرد و تنها با ۲۰ دقیقه جوشاندن قابل مصرف است. کنسرو کردن مواد غذایی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید انواع مواد غذایی را به صورت طولانی مدت نگهداری کنید. هر یک از مواد غذایی کنسروی دارای مراحل تولید خاصی است که کیفیت و سلامت مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

مراحل مختلف تولید کنسرو مواد غذایی

مواد غذایی کنسروی انواع مختلفی دارد که هر کدام طی فرایند و مراحل مختلفی به تولید می‌رسد. در زیر عمومی‌ترین مراحل تولید کنسرو مواد غذایی را عنوان خواهیم کرد:

آماده سازی مواد اولیه

شستشو یکی از فرایند مهم برای تولید کنسروجات است. در این مرحله سبزیجات، میوه‌ها و سایر مواد کنسروی در فشار قوی آب کاملاً ضدعفونی شده و تمامی آلودگی‌های آن از بین می‌رود. سپس مواد اولیه در دستگاه‌های مخصوص برش خورده و وارد مرحله بعدی می‌شود.

پخت مواد غذایی

مواد غذایی پیش از قرارگیری در قوطی‌های کنسرو باید به مدت مشخصی پخته شوند تا بتوان آن را مصرف کرد. میزان پخت و حرارت‌دهی مواد غذایی به نوع آن بستگی دارد. پخت اولیه مواد غذایی در دستگاه‌هایی به نام اتوکلاو صورت می‌گیرد. در این حالت مواد غذایی تمامی مراحل پخت را طی می‌کند و تنها با پخت نهایی قابل مصرف هستند.

بسته بندی کنسرو مواد غذایی

بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین مراحل تولید کنسرو مواد غذایی است. در این مرحله محتویات تهیه شده در داخل قوطی‌های کنسرو قرار می‌گیرد و درب آن با استفاده از دستگاه‌های پرس کاملاً محکم می‌گردد تا امکان نفوذ آلودگی و گرد و غبار در آن وجود نداشته باشد. در انتها نیز بر روی این قوطی‌ها برچسب زده شده و با استفاده از دستگاه شیرینگ یک لایه سلفون بر روی قوطی‌ها قرار خواهد گرفت.

مراحل تولید کنسرو مواد غذایی

چگونه مواد غذایی کنسروی فاسد را تشخیص دهیم؟

در هنگام خرید مواد غذایی کنسروی باید به کیفیت و سلامت کنسروجات توجه کنید. چند روش برای تشخیص سلامت و کیفیت کنسرو مواد غذایی وجود دارد که یکی از راحت‌ترین و بهترین روش مشاهده تاریخ انقضای این محصول است. بر روی بسته‌بندی‌های کنسروجات تاریخ تولید و انقضای محصول درج شده است. بر این اساس شما باید پیش از خرید کنسرو مواد غذایی باید به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

کنسرو سبزی سرخ شده قورمه سبزی

از دیگر روش‌های تشخیص فساد کنسرو مواد غذایی هنگام جوشاندن آن است. بدین صورت که محصولات کنسروی باید پیش از مصرف بر روی حرارت قرار گیرند. در این حالت چنانچه قوطی باد کرد و یا علائمی از این قبیل از خود نشان داد، کنسرو فاسد بوده و قابل مصرف نیست.

چگونه کنسرو مواد غذایی فاسد می شود؟

معمولاً مراحل تولید کنسرو مواد غذایی زیر نظر ناظرین بهداشت صورت می‌گیرد و از این رو بسیار بهداشتی و باکیفیت است. فساد میکروبی ناشی از میکروارگانیسم‌های مواد غذایی به وجود می‌آید. این فساد به احتمال زیاد به دلیل آلودگی اولیه مواد غذایی رخ می‌دهد. در صورتی که در هنگام پخت مواد غذایی حرارت کافی به مواد آن نرسد، میکروارگانیسم‌های مواد غذایی از بین نرفته و زنده باقی می‌ماند. در نهایت این سم فساد مواد غذایی را به دنبال دارد.

برای خرید عمده کنسروجات از شورک با ما تماس بگیرید

فساد شیمیایی نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند منجر به فساد مواد کنسروی شود. دلیل این فساد عدم تناسب بین مواد غذایی کنسروی و قوطی آن است که واکنش شیمیایی را به دنبال دارد. بنابراین شرکت‌های معتبر در هنگام تولید مواد غذایی کنسروی از قوطی‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که فساد مواد غذایی بر اثر واکنش‌های شیمیایی باشد یا اثرات میکروبی، در هر دو صورت شما با علائم زیر مواجه خواهید شد:

  • وجود تورم در دو سمت قوطی
  • زنگ زدگی داخلی و خارجی بدنه قوطی کنسرو
  • مشاهده ذرات تیره رنگ بر روی مواد غذایی
  • تغییر رنگ محتویات داخل قوطی
  • نشت و یا سوراخ در بدنه قوطی

تولید کنسرو مواد غذایی در شورک

شورک یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان انواع مواد غذایی کنسروی در ایران است که محصولات خود را به تمامی شهرهای ایران ارسال می‌کند. این کارخانه در شهر قزوین قرار دارد و بخش عمده‌ای از تولیدات خود را به فروشگاه‌های تهران ارائه می‌دهد. تمامی مراحل تولید کنسرو مواد غذایی شورک زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌پذیرد و بر روی تمامی بسته‌بندی‌های شورک می‌توانید مهر وزارت بداشت و علامت سازمان غذا و دارو را مشاهده کنید. جهت سفارش و اطلاع از شرایط خرید و قیمت انواع مواد غذایی کنسروی با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

خوراک-بادمجان-380-گرمی

خوراک بادمجان ۳۸۰ گرمی سیحون

کنسرو لوبیا چیتی با قارچ

کنسرو لوبیا چیتی با قارچ ۳۸۰ گرمی سیحون

کنسرو سبزی سرخ شده

کنسرو سبزی سرخ شده برای قورمه سبزی نهال چین

فهرست
تماس بگیرید